Film Review: Code 37, de film

Dankzij vtm kon ik maandagavond exclusief de première van Code 37 – de film bijwonen. Als grote fan van de tv-reeks en van de geweldige Hannah Maes was ik natuurlijk door het dolle heen. Samen met zowat alle medewerkers van de VMMa zat ik op het puntje van mijn stoel om na te gaan of de film het niveau van de serie zou kunnen evenaren, of misschien zelfs overtreffen.

De film slaagt er in elk geval glansrijk in om de sfeer van de serie op het witte doek te brengen. Er wordt uitmuntend geacteerd door de ganse ploeg met Veerle Baetens op kop. Haar vertolking van Hannah Maes zit er nog steeds boenk op. Ook Gilles De Schryver, Marc Lauwrys en Michaël Pas zijn in topvorm. Verder waren er sterke nevenrollen van Maaike Neuville, Nathalie Meskens en Aline Van Hulle. De film komt ook erg mooi over op het scherm: even rauw als in de tv-serie, maar je zag wel duidelijk dat er ditmaal iets meer budget beschikbaar was. Ook de muziek van Intergalactic Lovers zat goed en de screenshots van Gent waren oogverblindend mooi.

Enkel met de verhaallijn liep het niet altijd even lekker. Zo leek het alsof verhaalmateriaal voor een aflevering van 50 minuten uitgesponnen was tot anderhalf uur. Het verhaaltje rond het netwerk van studentenprostituees boeide bovendien niet en kende een aantal erg ongeloofwaardige sprongen, vooral naar het einde toe. De ontknoping van de persoonlijke queeste van Hannah Maes was dan wel weer interessant. Eindelijk komen we het geheim van haar vader, vertolkt door Carry Goossens, te weten. Met een spannende finale tot gevolg.

Score: 7/10