Tv Review: Mijn Restaurant! (vtm)

Guilty pleasures: naast de choclade van de Aldi en de muziek van Britney Spears valt ook Mijn Restaurant! steevast onder die noemer. Elk jaar opnieuw leef ik mee met de kandidaten en verdrink ik in de ogen van presentatrice Rani De Coninck. Ik sprong dan ook een gat in de lucht toen bekend gemaakt werd dat er een vierde seizoen zou komen.

Aan de formule werd dit jaar wel wat gesleuteld. De kandidaten moeten niet langer topgastronomie brengen, een brasserie of pizzeria behoren ook tot de mogelijkheden. Dit jaar moest de nadruk meer dan ooit liggen op de rendabiliteit van de restaurants. Bijna alle zaken uit de vorige reeksen hebben intussen namelijk de deuren moeten sluiten (onlangs nog d’Hogeschool, de winnaar van de eerste reeks). De jury werd daarom ook volledig vernieuwd. Geen Peter Goossens meer. Wel culinair recensent Willem Asaert, De Morgen-journalist Yves Desmet, architect Vittorio Simoni en marketingexperte Aline Julia. Zou dit nieuwe concept even goed aanslaan?

Wat mij betreft wel. De nieuwe jury leek in hun nopjes met hun kersverse taak en het werd al snel duidelijk dat mensen als Yves Desmet zeker een plaatsje verdienen in die jury. Wat een kennis heeft die man! Peter Goossens was meteen vergeten! En Aline Julia neemt het hele scherm in met haar natuurlijk charisma.

In de intro-aflevering, die net iets te lang duurde, werden de vijf nieuwe duo’s (heel erg) uitgebreid voorgesteld. De kandidaten zijn ook dit jaar perfect gecast. Er zijn stille kandidaten, er zijn extraverte madammen, een homokoppel, een lesbiennekoppel… Erg kleurrijk allemaal en de meesten kunnen wel op onmiddellijke sympathie rekenen. Terwijl de duo’s hun pand ontdekten, gaf de jury commentaar vanuit de regiekamer. ‘Wat een Duracell-konijn is die Sofie’, liet Yves Desmet zich ontvallen. En gelijk had hij. Het werd meteen duidelijk dat het Oost-Vlaamse duo een grote kanshebber is voor de eindtitel. Hetzelfde geldt voor Eef en Michaël uit West-Vlaanderen die als een hogesnelheidstrein door het programma razen. Ook de Italiaanse Rinaldo, uit Limburg uiteraard (Zijn er wel Italianen buiten Limburg?), en zijn kersverse echtgenoot Daniël maakten indruk. Daniël deed meteen ook Christel Cabanier vergeten met een even flashy brilmontuur.

Maar mijn meeste sympathie ging uit naar goede vrienden Bart en Kris (‘Ik lust geen groenten en fruit’). Ze lijken een beetje onbezonnen aan het avontuur begonnen, maar volgens mij hebben de twee nog veel in hun mars! Bovendien zijn zij de enigen die de stress achterwege kunnen laten en af en toe eens een grapje kunnen maken. Het werd meteen ook duidelijk dat de schuchtere en überzenuwachtige Amber & Elodie uit hun pijp zullen moeten komen! Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat deze muurbloempjes nog zullen openbloeien.

In de tweede aflevering zat al wat meer vaart. De kandidaten kregen de opdracht om aan de hand van een moodboard (leve de marketing!) en een gerecht hun visie aan de jury te verduidelijken. Het bezoek van Bart en Kris aan de Kringwinkel was hilarisch (‘we plakken er een teddybeer op, dat staat voor warmte en kindvriendelijkheid’). De ontmoeting met de jury leek wel een examen, zo zenuwachtig waren de kandidaten. Het werd ook duidelijk dat een aantal kandidaten nog heel wat te leren hebben. Benieuwd wat dat zal geven.

Mijn Restaurant! is weer goed op dreef. De strijd kan opnieuw beginnen en ik blijf alvast op de eerste rij zitten. Al was het maar om de guitige Rani aan het werk te zien. Wat een klassevrouw!

Score: 8/10

Plaats een reactie